Din kurv (0)

Giv rastløsheden baghjul

Når folk kommer til yoga hos os første gang, kan de godt være lidt urolige for, om de er 'rolige nok' til at lave yoga. Det forstår jeg faktisk godt. Sandheden er nemlig,  at jeg selv er en meget rastløs sjæl. Inden yogaen kom ind i mit liv, kunne jeg have svært ved at håndtere rastløsheden. Jeg kunne ikke finde ro, der skulle helst være tændt for enten radio eller tv, når jeg kom hjem. Gerne begge dele. Jeg blev frustreret, hvis jeg ikke havde planer og var på vej. At sidde stille og mærke mig selv var det sidste, jeg havde lyst til...  

Så kom yogaen ind i mit liv. Jeg boede i New York og arbejdede på Generalkonsulatet på det tidspunkt. Jeg var vant til højt tempo, til at give den gas og havde vist, hvad der bedst beskrives som en 'no pain - no gain'-mentalitet. Fysisk træning skulle helst være hårdt, så jeg virkelig kunne mærke det, ellers kunne det være lige meget. Efter at jeg begyndte til yoga hos Jane en gang om ugen, begyndte jeg lige så langsomt at blive mere (krops)bevidst, og jeg kunne mærke, hvordan yogaen hjalp med at forløse noget af rastløsheden i mig. Jeg fik redskaber til at komme mere ud af hovedet og tankernes vold og ned i kroppen. Måske du kan nikke genkendende til det skifte der sker indeni én, når man sætter sig på yogamåtten eller meditationspuden og begynder at trække vejret lidt dybere? Når man begynder at bevæge sig langsomt ind og ud af stillingerne i takt med åndedrættet? Det føles (stadigvæk) som ren magi. Og bagefter er der ligesom en helt anden ro i systemet, og verden ser på en eller anden måde mere venlig ud.

Jeg blev langsomt bedre til at tune ind og mærke, hvad der virkelig nærede mig, og hvad der blot var overspringshandlinger. Langsomt begyndte jeg at finde balancen mellem aktivitet og hvile. Med mine lærere og mentorers hjælp lærte jeg at leve efter en mere feminin rytme, og det har gjort en kæmpe forskel for både mit energiniveau, mit humør og min vitalitet!

Den dag i dag er jeg stadig en rastløs sjæl - og det tror jeg faktisk altid, jeg vil være. Det er en del af min natur. Den er både min drivkraft og min akilleshæl. Forskellen på nu og tidligere er, at jeg har udviklet en større bevidsthed om, hvad der sker. Gennem yogaen og mit indre arbejde er jeg er blevet langt mere til stede, så jeg kan mærke, når rastløsheden begynder at tage over og blive drænende og destruktiv. For mig har løsningen været at integrere nogle ritualer og rytmer i min hverdag. De gør, at jeg husker mine prioriteringer, så jeg kan leve mit liv, så det giver mening for mig.

Her er et par enkle metoder, der kan hjælpe dig med at give rastløsheden baghjul:   

1) BRUG KROPPEN

Bevæg dig gerne lidt hver dag. Lav yoga der passer til dit energiniveau, dans i stuen, gå en tur, eller hvordan du nu godt kan lide at bevæge dig.  

2) INDRE FOKUS

Sæt dig stille ned et par minutter hver dag. Følg dit åndedræt og lyt indefter. Hvad er det for en indre dialog, du fører med dig selv? Er den støttende eller kritisk? Inviter alle stemmer til bordet, så du bliver opmærksom på, hvilke kræfter, der driver dig.  

3) FEMININE RYTMER

Find en rytme at leve dit liv på, der støtter og nærer dig lige præcis der, hvor du er i dit liv lige nu. Husk på at du er som en kunstner, der med hvert penselstrøg er med til at forme dit liv. Føles noget off, så tag det alvorligt og foretag de justeringer, der skal til.

Rosenvængets Allé 7B 2100 København Ø, Danmark

Vi modtager...