Din kurv (0)

Sådan laver du dit eget retreat

Inspiration og tips til retreat-time derhjemme 

Som du har hørt mig sige igen og igen, så prioriterer jeg at unplugge og tage på retreats regelmæssigt, hvor jeg går under jorden - eller sådan føles det næsten, når jeg slukker ned for alle elektroniske kommunikationsmidler og andre distraktioner - for at fordybe mig og lære nyt. Det hjælper mig med at skære det fra, der ikke længere tjener mig. Det holder mig attuned med mine feminine rytmer, det nærer mig inderst inde og giver mig et boost, så jeg kan forblive plugged in og leve det liv, som jeg mest ønsker.

Og jeg anbefaler dig at gøre det samme!

Vi kan alle have brug for at træde ud af vores rutiner og vaner af og til for ikke at blive fanget i de små detaljer. Zoome ud for at få et frisk perspektiv på os selv, vores liv og hvad vi ønsker at bidrage med i verden. Man behøver ikke at rejse langt væk eller sætte flere uger af for at få udbytte. Nogle gange laver jeg halv- eller heldags-retreats herhjemme. Jeg ved, at flere af jer også har små børn og/eller forpligtelser, der ikke gør det muligt at tage væk.

Lav dig eget retreat derhjemme. Sæt en halv, hel eller flere dage af. Vigtigst af alt er at finde et stille sted, hvor du kan være dig selv. Har du familie, kan du måske arrangere tid for dig selv, mens de andre er på tur, eller tage på hotel eller house-sitte for en veninde, der ikke er hjemme.

Forbered et retreatprogram efter dit eget hjerte med yoga, meditation, dagbogskrivning, en gåtur i naturen, tag en lur, lav noget nærende mad og giv dig god tid til at nyde. Mærk hvordan det er ikke at behøve at tale og skulle noget. Brug i stedet tiden til fordybelse, selvomsorg og reflektion og mærk hvilke tanker, følelser og stemninger, der vækkes i dig.

En retreatdag kunne indeholde nogle af følgende elementer:

  • sov så længe som du kan. Vi trænger typisk til mere hvile på denne tid af året
  • mens du stadig ligger i sengen, så tænk på alt det du er taknemmelig for i dit liv. Det sætter gang i en positiv hormoncocktail i dit indre og giver dig en god start på dagen
  • drik en kop varm vand med lidt citron
  • sæt dig og meditér på dit åndedræt 10 minutter eller mere
  • lav nogle enkle yogastræk til at vække din krop
  • tørbørst din krop og smør dig ind i mandelolie, inden du tager et dejligt bad
  • spis din morgenmad - og evt. øvrige måltider i løbet af tiden du har sat af - uden forstyrrelser fra computer eller tv mv.
  • sæt dig og skriv i din dagbog/ notesbog. Se hvad der kommer ned på papiret, når du ikke har en agenda, eller reflektér over hvad du gerne vil give slip på, hvad der fungerer i dit liv, og hvad du gerne vil give mere fokus
  • Tag en lang gåtur i naturen. Vær opmærksom på omgivelserne, dine tanker og følelser og bliv blæst igennem og mærk kontakten med moder jord
  • Tag en lur midt på dagen - eller hvil dig på ryggen med lukkede øjne med hændende hvilende på maven
  • Læs i en inspirerende spirituel bog
  • Lav lidt mere yoga - denne gang i et langsomt flow, der følger din åndedrætsrytme. Evt. et par solhilsner eller følg en DVD.
  • meditér igen inden du går i seng - eller inden du afslutter din retreattid
  • Inden du lukker dine øjne, så reflekter over - eller nedskriv - alle de ting, du er taknemmelig for i dag
  • Gå i seng inden kl. 22 

 

Rigtig god fornøjelse!

Rosenvængets Allé 7B 2100 København Ø, Danmark

Vi modtager...