Din kurv (0)

Når du har for travlt til selvomsorg

Gør det alligevel!


En af de undskyldninger jeg oftest hører for ikke at integrere en yoga-, meditations-, eller anden selvomsorgsrutine er mangel på tid.

Jeg forstår det godt.

Jeg har også travlt. Min erfaring er bare, at jeg aldrig fortryder en tur på yogamåtten eller meditationspuden bagefter. Tværtimod.

 
Derfor er løsningen på at få tid til rutiner, der nærer mig:

1) Prioritering: Lad dine selvomsorgsrutiner være en prioritet i dit liv.

2) Planlægning: Sæt tid af i kalenderen – og må du aflyse, så sæt en ny tid med det samme.


Vi kender vist alle stemmen i hovedet, som vi kan være forfaldne til at adlyde, når vi føler os presset: “Jeg har for travlt til at lave yoga, til at meditere, til at drage omsorg for mig selv...” Efter mange års tango med denne indre stemme ved jeg bare med mig selv, at det netop er, når jeg har travlt og føler mig presset, at jeg har aller mest brug for at prioritere selvomsorg. Jeg ved at en tur på yogamåtten, meditationspuden eller en gåtur ud i det blå vil connecte mig med min krop, mit hjerte og mit indre flow, som intet andet kan. Jeg ved, at jeg får mere energi og mere overskud – og aldrig fortryder det bagefter.

For ikke at sætte barren for højt, har jeg en aftale med mig selv om, at 10 minutter i disse perioder er nok. Som regel bliver det til mere, når jeg først er kommet i gang og kan mærke effekten fysisk og mentalt. 10 minutter hvor jeg lytter indefter og mærker, hvordan min krop har lyst til at bevæge sig og blive strukket ud. Det kan også være 10 minutters afslapning på ryggen med bevidst vejrtrækning, hvis det er det, jeg har allermest brug for.

**  
10 minutter kan vi alle finde. 

Vær kreativ og tag dig et øjeblik. Tid du ellers ville have brugt på Facebook, tv, rengøring eller på noget andet, der ikke har samme høje prioritet som at drage omsorg for dig selv.

 

Image: Women's Health Magazine

Rosenvængets Allé 7B 2100 København Ø, Danmark

Vi modtager...